Monday, June 18, 2007

Defqon.1!

Jaha, då var även den här helgen över och man är hemma i lilla Linköping igen efter en helg av massa fest och intryck!

I torsdags var jag och Tommy i Lambohov på kvällen och kollade när Carro och Matilda körde sin dansuppvisning på scen, det va skoj! Dogge Doggelito var presentatör, häftigt värre, haha. Han ville att de skulle lära honom något steg efteråt på scen, vi skrek "JUMPEN!!!". Tyvärr hörde de inte ;) Vi fick en hälsning från dem med, 300 småtjejer och killar vänder sig om och stirrar, uppmärksamhet is the shit :P

Jag och Tommy hade gått hela vägen upp, så vi övertalade båda två samt Josef att gå hem med oss, vilket lyckades :) Råkade bli lite party sen, satt hemma hos Carro med Josef, Matilda och Karin och drack lite och hamnade på Platå. Bärs, 22:-, vad ska man säga? ;) Va skitkul, va länge sen jag hade kul på Platå! Jag och Carro team-jumpade mitt i en jättering av människor :D

I fredags var det dags att flyga till Holland. Bakis som ett as försöker man komma upp runt 9, sovit 5 timmar, trött som aldrig förr... Kom på att jag hade missat att packa. Packa och baksmälla is not the shit kan jag säga.

Johan hämtade upp mig runt 11, var faktiskt riktigt bra väder... i Sverige. Fick rapport från Meg strax innan vi åkte att det ösregnade och stormade i Amsterdam. Underbart! Hämtade upp Tommy och drog iväg mot Skavsta zick-zackandes mellan alla studenter.

På flyget

Kändes verkligen att man var på väg när man träffade alla gamla vänner på Skavsta! Efter en lugn flygning och hård landning så var vi framme i alla fall, och vädret var inte så illa som jag hade trott. Delvis molnigt, men väldigt varmt! Det här kan absolut funka tänkte vi! Mötte Tess och Maria på flyget. De skulle åka med oss till hotellet i hyrbilen vi hyrt och ha ett av de rum vi bokat. Visade sig att vi hyrt en Ford Ka. För er som inte vet hur en sådan ser ut, tänk er flyttlåda modell liten. Tänk er sen att stoppa ner 5 partyglada ungdomar i den här flyttlådan inkl. packning. Helvete vad trångt!


Med knäna upp mot ratten var vi i alla fall påväg, och skulle möta upp Granis och co utanför Lidl i Weeze. Trodde jag skulle vara en enkel match, har ju åkt den vägen många ggr förut, men icke! Åkte fel första svängen ;) Men vi var ganska snabbt på banan igen efter lite yrande. Följde dem hela vägen till Amersfoort, och sen trodde vi att vi själva visste vägen bäst till hotellet. Tjena, eller inte! Vilse direkt. Ordnade upp sig dock efter att ha hittat en turistkarta efter många om och men.

Väl framme på hotellet kom nästa problem. Vi var 5 pers men bara två dubbelrum. Äh, sånt här har man ju gjort förr! Smuggla in personer i hotellrum går på ren rutin nu för tiden ;)

Sängar med dubbla resårbottnar löste vårt problem med hur den 3e personen skulle sova. Vi fick bara se till att lyfta dem på plats igen innan vi lämnade rummet på lördagen, eftersom städerskan säkert skulle fatta misstanke annars :)

Packade upp lite snabbt, och begav oss in mot Amserfoort centrum för att käka på KFC. Amersfoort för er som inte vet är ungefär lika stort som Linköping, bor runt 140k invånare, så det var inte jättelätt att hitta direkt.

Efter att ha fått mat i magarna bestämde vi oss för att åka in till Amsterdam (eller det var tjejerna som tvingade oss, eller nått) ;) Trodde det skulle vara svårt att hitta parkeringsplats, men det var faktiskt rätt enkelt, eller så hade vi massa tur, vilket iofs låter mer troligt :P

Ringde upp Meg för att se vad de gjorde, och punkligt nog var de precis påväg in mot stadskärnan (säger stadskärnan eftersom de faktiskt bor i centrum, men Amsterdam är stooooort). Mötte upp henne tillsammans med hennes room-mate Elena från Finland och deras kompis från Spanien (som jag båda träffat hos Meg's kompis, som jag inte kommer på namnet på nu, innan InQontrol tidigare i våras). De var påväg till en konstuställning för att dricka bärs och umgås! Vi hängde på, det var inte så långt bort.

Här är det, skriker de. Vart då undrade vi? Fanns bara massa gamla ruckel-hus runt om oss. In i en jättetrångt trappuppgång med läskiga branta trappsteg och in i en jättevarm och nedgången lokal. Självklart hade de DJ, som visade sig heta Anders eller nått liknande och kom från Sverige. Han var även lärare för denna konstgrupp och hade bott i Amsterdam i 11 år. Rastaflätor och såg allmänt flummig, typisk invånare i Amsterdam mao :)

Rackigaste lokal jag sett, fanns knappt golv och tak ens, och fönstrerna hade blivit inslagna helgen innan. Vem är det som äger lokalen, frågade jag Meg. Förmodligen ingen, sa hon. Välkommen till Amsterdam!

Stannade där en sväng och drack någon öl. Vi svenskar gick senare för att hitta en pub att sitta på. Hamnade i utkanten av red light district och en schyst stor Irländsk pub. För er som tror att red light district enbart innefattar horor, sexköpare, sexshoppar och strippklubbar, så är det bara en liten del av sanningen. Området är också känt för att vara det mest krog- och nattklubbstätaste området i Amsterdam, och det kan man lugnt påstå att det är!

Chillade på deras uteservering och snackade massa skit, var jättevarmt så behövde ingen tröja ens. Åkte tillbaka till hotellet efter midnatt någongång. Vi ville ju få lite sömn tills imorn eftersom festivalen öppnade redan kl 11.

Gick upp 9:30 på lördagen och kasta i oss ett par torra mackor med fet salami och skivad ost, namnam! Tryckte sen in oss i mosterbettan och drog iväg med rivstart med de c:a 60 vilda shettlandsponnyna skrikandes under huven. Okey då, nästan kärringstart och ett par tankar på om man skulle be någon hoppa ut och putta på :)

Snyggast i duschen!

Väl i Almere var det dags för den nu konstant återkommande felkörningen igen. In i centrum och yra omkring letandes efter Defqon-skyltar. Upp på motorvägen och missade avfarten och hamnar istället vid artist-infarten. Fick prata med en arrangör. DJ Fresa sa jag, följ poliseskorten bara sa hon. I alla fall i mitt huvud. I verkligheten bad hon oss att vända tillbaka och ta rätt avfart.

Äntligen på rätt väg! Parkerade på samma parkering som förra året, det är nära till eventbussarna som tar en till festivalområdet. Självklart började det regna precis när vi parkerat. Öppna första ölen under bakluckan i skydd mot regnet. Jag hade ju kört hela helgen, så jag hade bara hunnit med en liten fjantig öl på galleriet kvällen innan, så regn eller inte spelade ingen roll, jag var törstig! :)

Gick mot eventbussarna när det slutade regna. Tyckte det var väldigt lite folk, men det finns ju iofs flera busshållplatser runt om i Almere som hämtar upp folk till festplatsen. Något man insåg när man kom fram! Bussar i rader så långt ögat kunde nå! Fullt med folk påväg till ingångarna, fick stå och köa ett tag innan vi kom in, men de vet iaf hur ett insläpp ska fungera! Det är inte direkt som på BK när man får köa 40min trots att det bara är 20 personer före i kön. Här tar det snarare 10min när det är 5000 personer före :)

I entré-kön

Första vi gjorde väl inne var att försöka hitta tältet där de säljer event-tröjjor och liknande. Efter ett par missvisningar, hamnade vi rätt, klockan var då strax innan 12 kanske. Självklart var alla små kill-storlekar redan slut då, precis som vanligt. Att de aldrig lär sig. Eller så vill de inte sälja mer... Köpte iaf en grå Defqon.1-tshirt i M, den sitter rätt bra, men ska försöka krympa den lite i tvätten. Köpte även två vita Q-armband, har bara svarta sen tidigare. Och så en Jump-is-my-style-solfjäder, det måste man ha, för det blir väldigt svettigt inne på golven :)


Sprang runt med Johan, Tess, Maria och Tommy ett tag och drack bärs och bara utforskade. Det finns SJUKT mycket att se!! Tar säkert en kvart 20 minuter att bara gå från ena sidan till andra.

På main med Tess

Tappade bort Tommy på maingolvet efter att vi hade bytt om till shorts och skulle gå o köpa öl. Typiskt, jävla fyllegubbe :P De andra hade gått från platsen på main, men lyckades få tag på Tess som hamnat på jump-golvet. Där stötte jag på Fanny, Anna, Sanna och Jerone av en slump, va riktigt kul att se dem igen!! Har inte träffat någon av dem sen Qlimax i November förra året, och förståss Q-Base i september då jag och Danny umgicks med dem under hela festivalen samt snyltade på deras hotellrum :)


Hängde med dem för att se Angerfist på hardcoregolvet, och HELVETE vilken jävla ljudvolym och basslag!!! Tur man hade lyckats fixa hörselproppar vid väskinlämningen! Självklart ska Fanny stå längst fram med. Basen var så hög att hela ens strupe vibrerade på ett jätteläskigt sätt, man blev nästan illamående. Samtidigt var det som om någon slog en i bröstet, var nästan svårt att andas pga lufttrycket högtalarna skapade. Hoppade omkring där under hela hans set ändå, va SJUKT packat med folk! Tog en kvart att gå från baren längst bak till längst fram, och då var det kanske inte mer än 3000 pers på det lilla dansgolvet ändå.

Hardcore-golvet

Kom världens regnskur i samma veva, men det märkte man knappt när man trängdes där inne. Gick iväg och käkade underbart goda hamburgare efter det, först då märkte man att man inte ätit på hela dagen. Gick sen till Jumpgolvet igen för att se Darkraver och Ruthless. Ruthless set var helt sjukt bra! Väldigt tajta mixar och massa gamla klassiker! Jumpade som en jävla dåre, även iförd Fannys rosa klänning! Visst är jag HET!? ;)

Fick mess av Tommy från Malins mobil, så jag skickade tillbaka ett mess och förklarade vart vi var. Stannade där i en timme ungefär, men ingen Tommy. Mobilnätet var ganska överbelastat iofs, så vet inte när han fick messet.

I slutet hamnade vi på maingolvet igen. Ville inte missa lasershowen och fyrverkerierna, och allra minst the Prophets avslutningsset! Tommy ringde igen, denna gång från Granis mobil. Berättade igen vart jag var, och väntade i 40 min på honom. De andra sprang in på dansgolvet, så jag var ensam. Ingen Tommy... Då dyker iaf syrran upp och drar iväg mig till VIP-läktarna på main-golvet. Försökte fjäska upp mig genom att köra på att jag var hennes flickvän. Första trappuppgången var körd, de gick inte med på det. Andra trappuppgången var vi mer övertygande, iaf för den ena manliga vakten som sa "Look into my eyes and tell me again that he is really your boyfriend". Min syrra är övertygande, så vi kom upp ;) Stod där uppe resten av kvällen, vilket inte var mer än en timme lite drygt. Var riktigt häftigt att se ut över folkmassan, uppskattningsvis runt 10000 personer på samma golv! Det hade även börjat skymma, så scenen (som var en defqon-symbol byggt av massa skrot i olika färger och kanske 80 meter hög och mer än 100 meter bred) lystes upp riktigt häftigt av gigantiska ljuseffekter, lasrar och sökarljus. Filmade en massa med mobilen, och det blev väl hyfsat bra. Ska kanske lägga upp några av dem senare!

Main-golvet

Prophet dorg över en halvtimme ungefär tillsammans med ett samarbete med Outblast, vilket innebar ett helt jävla sjukt set! Hardcore is the shit :D Efteråt köpte jag och Camilla drinkar för resten av tokensen man hade kvar, vilket var en hel drös! Insåg att jag inte hade druckit så mkt under dagen, man hann inte, och det behövdes inte heller, jag hade skitkul ändå!

Jag hade skåpnyckeln där jag, Tommy och Johan hade lagt in våra grejer, så jag fick springa tillbaka och hämta ut våra grejer, sen försöka hitta dem nånstans bland 30k personer. Samtidigt skulle sista eventbussen gå inom en halvtimme tillbaka till vår parkering. Panik!! Halvvägs ute, springandes ringde jag Johan, för jag visste att de var nånstans på gångvägen tillbaka mot bussarna. Lite på lyret efter att ha hävt 4 bacardi-drinkar lite snabbt, tyckte jag något lät konstigt när jag pratade med honom, ungefär som jag hade surround i telefonen.

"- SKRIK Johan, skrek jag!"

"FREEEEESSSSAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!"
hörde jag någonstans bakom mig.

"IGEN!!" skrek jag tillbaka, och sprang upp på vallen bakom mig, och där var de! Skaplig flax :D Tess, Maria och Johan, men ingen skymt av Tommy....

Förra året kom vi ju med bort, och då tog han sig själv till bilen, så jag hade ganska bra förhoppningar på att han hade tagit sig tillbaka till bilen på egen hand hur full han än var. Och visst satt han där utanför bilen när vi kom tillbaka! Blev även ett lyckligt slut mao :)

Tess körde tillbaka, det hade hon redan lovat tidigare, så man kunde festa lite. Stannade vid en mack för att köpa mer bärs och mat, och stötte på granis och deras bil, vad är oddsen liksom? :)

Verkar dock som man inte får sälja alkohol på bensinmackarna i Holland, för det fanns ingen nånstans.

När vi kom fram till hotellet höll vi på att inte komma in, inte nån som svarade när man ringde på dörren. Men tjejerna hittade ägaren nånstans, o vi kom in :) Efterfest på hotellrummet genom att köpa bärs av hotellreceptionisten, tror inte vi kom i säng förrens nångång på morgonen.

Söndagen handla om att ta sig till flygplatsen, så där roligt när man är bakis... Åkte fel som sjutton med och det blev väldigt tajt med tid! Åkte säkert 10 mil fel, och hamna väldigt långt söderut. Som tur var hittade vi en karta i sista sekund så vi kunde hamna rätt. Tess pinade den stackars bilen i 170, det trodde jag aldrig den skulle fixa ;) In på macken vid Weeze med 25 min till godo innan sista incheckningen, tanka och städa ur en bil som såg ut som ett bombnedslag invärtes. Halva Almere strand måste ha legat på golvet. Självaste Schumachers egna F1-team skulle se ut som sengångare i jämförelse med vår effektivitet och snabbhet med dammsugaren :)

Nej, vi ska inte till Drutten ;)

Full fart i baksätet :P

På plats på flygplatsen med 10 min till godo! Då var man lite skakis, inget kul att missa flyget.

Summa sumarum så var det en jävlig rolig helg, dock en aningens dyr! Är fortfarande jättetrött och sliten, så ska strax gå o sova. Nu har jag med uppdaterat inlägget med fler bilder, enjoy! :D

0 Comments:

Post a Comment

<< Home