Wednesday, June 13, 2007

Nostalgitripp

Igår kom jag av en slump äntligen på vart jag hört texten Christine har på sin MSN, "It's hard to hold a candle in the cold November rain". Visste att jag stött på den förut, men kunde inte komma på vartifrån, tills igår. Kände mig lite nostalgisk och melankolisk igår, och började plocka i min gamla skivsamling efter gamla låtar jag har massa minnen till. Spelade en gammal samlingsskiva jag har, och plötsligt kom en text jag visste jag sett nyligen. Läste igenom lyricsen, och visst var det den; Guns 'n' Roses - November Rain.

Fattar inte hur jag inte hade kunnat koppla till den förut, för jag har en liten speciell relation till just den här balladen. Första gången jag hörde den här låten var jag 11 år. Det var tidig sommar 1991 och jag gick i 5e klass på Centralskolan i Falköping. Vi var på läger vid ett ställe som heter Silverfallen, och jag dansade tryckare till just denna låten med min första flickvän (vi blev tillsammans veckan efteråt). Caroline Metso hette hon och gick i 5c. Hon vart min första kärlek (om man får säga så när man bara är 11 år), och det varade större delen av sommaren.

Det är 16 år sen nu, och just den här låten har följt mig sen dess. När jag började DJa spelade jag alltid den låten som sista lugna låt, och har alltid gjort sen dess, t.o.m. fortfarande idag.

Letade efter denna MAXI-singeln i många år på diverse skivbutiker och skivmässor runt om i Sverige, utan att hitta den. Blev så pass nostalgisk igår att jag började leta efter den på nätet (på den tiden fanns det väldigt få skivbutiker online). Låter som jag är 100 år när jag säger så :) Iaf, hittade den inte i Sverige precis som jag misstänkte, men mindes en gammal rare records site i Tyskland jag beställt mycket sällsynta euroskivor ifrån för många år sen, och jag blev rätt häpen när den dök upp efter en sökning! Jag beställde den utan att blinka. Efter 16 år kommer jag äntligen ha originalet hemma, mer nostalgi än så blir det inte :)

De allra bästa balladerna som gjort mest intryck och minnen på mig genom mitt liv är bland annat denna låten samt Mr Big - To Be With You och förståss Bryan Adams - (Everything I Do) I Do It For You (sen finns det ett par nyare, men det är inte riktigt samma sak...) Jag får alltid en tår i ögat när man tänker tillbaka på alla minnen dessa låtar gett en. Med November Rain skivan så har jag äntligen alla 3 singlarna original, och de borde ramas in!

"I know that you can love me
When there's no one left to blame
So never mind the darkness
We still can find a way
'Cause nothin' lasts forever
Even cold November rain"

0 Comments:

Post a Comment

<< Home