Friday, September 14, 2007

Uppskatta nuet

Är glad över att jag har så många vänner att kunna prata med när allt känns jobbigt, vet inte vad jag skulle göra om jag inte hade er!!

Fikade med Natti igår i 3 timmar. Var jättekul att se dig igen gumman, vi får se till att det inte ska behöva gå ytterligare ett år innan nästa fika :) Tycker det är kul att bara sitta och lyssna när du pratar om Serbien och allt där omkring, hur det är att leva där, kultur, historia, hur människorna är osv och jämföra med Sverige. Skulle vilja åka ner någongång och uppleva själv, se allt med egna ögon! Verkar vara så avslappnade och lugna dagar där nere. Iofs skulle jag väl gå på väggarna med tanke på min rastlöshet :)

Se till att hänga med ut ikväll, vi har ju aldrig festat ihop på riktigt egentligen! Eller du kanske inte vågar umgås med enbart Svenssons? ;)

Såg nyss lite klipp från Sunes jul på Lovisas blogg. Gud vad jag önskar att jag vore barn igen. Komma hem från skolan 12-13, äta farmors hemmalagade köttbullar, och sen ut och leka med kompisarna i skogsdungarna och lekplatserna och gud vet var man var och gjorde. Komma hem till leverpastejmackor och oboy och pannkakor och sitta framför tvn och smaska i sig till barnprogrammen. Enda bekymmerna man hade var om det skulle vara äcklig mat i skolan dagen efter och om kojjan fortfarande skulle stå kvar när man kom hem. Suck, vad tiden går fort...

Jag minns fortfarande idag första besöket på lågstadieskolan man skulle börja i när man precis fyllt 7. Man fick gå dit med sina föräldrar och prata om vad man tyckte om att börja skolan, och vad man var orolig för osv. Kommer ihåg att det enda jag var orolig för var skolmaten. Jag var jättekräsen i maten på den tiden och trodde att mattanterna skulle vara jätteelaka och tvinga i mig mat som jag inte tyckte om. Vilka problem man hade :)

Det var bättre förr... eller var det det? För varje nytt år som kommer brukar jag tänka tillbaka hur det var året innan vid samma tidpunkt. Nästan alltid tycker jag att det var så jäkla bra just då, och funderar på varför jag då tyckte att allt var mycket sämre än året innan dess, och att man då tyckte att allt var sämre än året innan dess osv. Jag tror hjärnan är konstruerad att i första hand spara bra och roliga upplevelser och stunder och fördunkla och glömma bort de tråkiga och jobbiga händelserna. Därför tycker man att det var bättre och bättre ju längre bak i tiden man hamnar. Det blir ett sätt för människan att försvara viljan att leva vidare och inte hamna i depression. Att kunna tänka tillbaka när man är nere och minnas allt det roliga och lätta i livet. Jag blir glad av att titta på gamla kort, minnas gamla tider och upplevelser. Nostalgi heter det visst! Man får inte glömma av att leva i nuet dock. Tänka att nästa år kommer det vara just denna tid NU man tycker var hur bra som helst!

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

du får göra som jag:) du har redan läst det en gång.. men visst låter det som rätt bra villkor?;)

http://loveijsa.blogg.se/1185233600_uppsgning_frn_vuxenli.html

11:07 AM  
Anonymous Anonymous said...

*haha* Nej, Creme Fraichen finns inte i lätt, men med GI-metoden är det ju kolhydraterna man vill vara utan, fettet är inte så värst farligt... :P Å bättre Creme Fraiche än godis... :P

Annars så vet du att du alltid kan prata med mej hoppas jag! :)

4:04 PM  

Post a Comment

<< Home