Tuesday, September 18, 2007

Perspektiv

Det är mycket på gång i mitt liv just nu, och det är lätt att tappa perspektivet på resten av omvärlden. Jag sålde min gamla stereo igår till en kvinna i Mjölby. Hon kunde dock inte ta sig in till Linköping för hon hade varit med om en trafikolycka nyligen, och hade varken bil längre eller kunde köra eftersom hon var skadad. Jag erbjöd mig köra hem den till henne, och sagt och gjort.

En kvinna på kryckor och som såg allmänt sliten och nedstämd ut öppnar dörren. Jag sätter igång och kopplar ihop allt för att visa att allt funkar, och under kallpratet visar det sig att hon var med om en allvarlig olycka strax utanför Linköping för mindre än en månad sen, där en långtradare hade försökt vända på E4an i närheten av Malmslätt. Hon berättade att hon hade kört på natten mot Skavsta flygplats och att helt plötsligt stod det en tivolilastbil tvärsöver hela körbanan, och hon hade inte haft en chans att stanna i tid utan körde rätt in i lastbilen. Hon hade haft tur och överlevde med lite skador i ena benet bl.a., medan hennes sambo som satt bredvid avled... Stereon behövde hon för att kunna lyssna på de kassettband och vinylskivor hennes sambo hade spelat in när han var medlem i ett band innan olyckan. Det var hennes sätt att försöka bearbeta sin förlust och sorg.

Att få hela händelsen uppmålad av henne fick mig ganska omskakad, och det kändes olustigt att ta bilen hem till Linköping i mörkret efteråt, förbi den plats där olyckan inträffade. Det får en att iaf för stunden vakna upp och inse hur sjukt bra man egentligen har det, och hur lyckligt lottad man är i livet. Alla ens problem kändes plötsligt väldigt små och bagatellartade i jämförelse med hennes. Jag blir dock sur på mig själv för att jag inte tar det lugnare i trafiken hur ofta jag än hör talas om eller läser om sådana här händelser. Måste saker och ting alltid hända en innan man får riktig insikt om dem? Önskar för allt i livet att varken jag eller någon jag känner någonsin ska behöva uppleva något liknande...

Dagens visdomsord: När det känns jobbigt och tungt, se dina problem från någon annans perspektiv.

Här är artikeln i Corren: 42-årig man avled efter olycka

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det är ju det som är det hemska... att man inte själv förstår hur bra man egentligen har det.
Det är bra att få perspektiv på saker och ting, absolut, så att man inte gräver ner sig...
Jag skulle oxå behöva lite perspektiv på vissa saker... Men jag vet inte hur jag ska få det... :S
Kram på dig!

8:57 AM  
Anonymous Anonymous said...

Man ska ta det lite lugnt i trafiken. Lärde mig det nyss genom en nära-olycka-upplevelse. Tyvärr finns det nämligen idioter =/

Kan vara skönt att se sina "problem" ur sådana perspektiv, samtidigt som man måste få ha sina problem ifred. "I-landsproblem är ju problem om man bor i ett I-land" liksom.

4:23 PM  
Anonymous Anonymous said...

Men du mobbas ju bara :P

1:32 PM  
Anonymous Anonymous said...

Bla bla blaaa!! :P

3:31 PM  

Post a Comment

<< Home