Tuesday, October 16, 2007

Saknad

Guuuud vad jag saknar min gamla Civic, vill ha tillbaka!! Känna adrenalinet flöda när man pressar plattan i golvet på en liten ringlig landsväg och man känner knuffen i ryggen när mätaren går över 5600 varv o VTEC suger tag i en! Pressa bilen genom kurvorna och känna hur hon följer ens mista rörelse med ratten, stabilt och som fastsugen mot marken. Gocart-känslan när man sitter någon decimeter ovanför asfalten. Krafterna som uppstår mot bältet och sätesryggen vid de hårda inbromsningarna och gaspådragen. Höra skriket från motorn och sportavgassystemet när man pressar nålen över 8000 varv. DET är kärlek och lycka på hög nivå!


Saknar meckandet en del med, att få hålla på med händerna och skapa, lösa problem, realisera idéer. Allt förutom att det tog upp så jävla sjukt mkt tid och pengar, samt kylan i kallgaragen under vintrarna.

Första garaget i Linghems Industrilokal 2004/2005 med Bambam:

Vår lösning att lossa drivaxlar från spindlarna :) Lastbilen höll på att lyfta när man tog i med 4 meter hävstång.

Totalt strippad på hjulupphängning och motorutrymme samt rivet elsystem

Koppla larm samt dragning av nytt styrsystem till nya motorn

B16A2-motor, när den var som finast, från en skrotad DelSol

Nya motorn på plats i ett nylackerat motorutrymme

Jungfrufärd med nya motorn sommaren 2005. Läckande kylarslang och hjulvinklar åt alla håll :)

Garaget 2 mil utanför Linköping mot Åtvidaberg tillsammans med Jim, vintern 2005/2006:

Stort garage!

Motorn urplockad för byte av LMD samt ventilinställning

LMD-byte! LMD (Lost Motion Device) hjälper till att lyfta kamvipporna när oljan låst VTEC-nocken för att inte förlora kraft och rörelse pga att kamvipporna inte hänger med när kamnockarna lyfter. B16-LMD tickar när de stått utan olja ett tag, så vi bytte till Preludens lite enklare H22-LMD'er som shimsas med brickor för att få rätt höjd. LMD'erna sitter mitt mellan och strax bakom ventilerna på bilden ovan.

Nylackerad hjulupphängning

Helt nyrenoverad hjulupphängning på plats

Garaget i Vårdsbergskorset, vintern 2006/2007, med Bambam och Packe x2:

Patriks 200sx

Brukisen idag (civic ESi med 125hk) har med VTEC men enbart på insugssidan, så VTEC-övergången känns knappt. Mesigt... Sen har den väghållning som en jävla tvättmaskin!

Brukisen inför renovering hösten 2006

Nästa bil jag vill äga inom rimlig prisnivå är en Mitsubishi Lancer Evolution IV med 4-hjulsdrift och en turbosnurra som levererar 280hk. Den ska vara JDM-vit och ha vita eller svarta fälgar. Galet het bil!! *Dreggel*

Mitsubishi Lancer Evolution IV

Fyrhjulsdrift och väghållning som ett tillplattat strykjärn! Ni bilgalningar minns säkert testet på bana mellan en Evo VIII och Lamborghini Murcielago i TopGear där italienskan fick redigt med pisk. Okey, Evo'n var en skapligt moddad MR FQ400, men ändå. 2L turbomatad 4a mot en turbomatad V12'a på 6,5L och skapliga prisklass-skillnader.

Mitsubishi Lancer Evolution VIII MR FQ400 VS Lamborghini Murcielago

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

snälla du vi bryr oss inte om din jävla bil! och varför skriva så jävla långa inlägg om massa detaljer som ingen bryr sig om........... skriv något roligt istället

11:33 AM  
Blogger Fresa said...

Jag skriver inte för din skull, så sluta läs om det inte passar.

F.ö. får du gärna skriva med signatur nästa gång, eller vågar du inte kritisera under eget namn?

12:47 PM  

Post a Comment

<< Home